Rekk hånda opp alle festivalansatte som får dette spørsmålet hver gang du møter nye folk? Tenkte det ja. Og det er et relevant spørsmål. Hva faen driver vi med hele året?
Man tråkker jovialt rundt som et hamster i festivalårshjulet uten å tenke over hva det egentlig er vi bruker tiden på. Men dagene går jo. Her er mitt forsøk på å lage en topp fem- hva gjør du på resten av året- liste for oss sommerfestivalfolk.
1. Evalueringer
Ikke før har festivalstøvet senket seg før det er tid for evaluering. Publikum skal evaluere festivalen. Festivalen skal evaluere publikum. De frivillige evaluerer det å være frivillig. Gruppelederne evaluerer de frivillige. Sponsorer og samarbeidspartnere evaluerer om festivalen faktisk gjennomførte alt det man lovet i vinterens ivrige planleggingsfaser (det er ALLTID noe man har glemt, sukk) . Tre ting går igjen år etter år: 1 - Publikum ønsker seg billigere øl og flere toaletter. 2 - Festivalcrewet ønsker seg bedre logistikk og internkommunikasjon. 3 - Sponsorene ønsker tettere kontakt med publikum (og helst deres epost-adresser).
2. Rapporteringer
Noen gründere, start-ups, eller hva de nå kaller seg, burde lage en festivalstøtte-app med oversikt over all finansiell støtte man har fått, fra hvem, hvor mye, og med hvilke søknadsfrister, rapporteringsfrister og møtedatoer. Etter festivalen begynner det med søknadsfristen til Kulturrådet 1. september hvert år, og så fortsetter det med fylkeskommunen, regionale støtteordninger, kommunale, prosjektstøtte til matprosjekter, utenlandske journalister, miljøtiltak, integreringstiltak og hva som ellers finnes. 7% av Vinjerocks omsetning kommer fra offentlig støtte, men noen dager føles det som vi bruker 70% av arbeidstiden på å oppfylle kravene som følger med disse pengene.
3. Kontrakteringer
En helt vanlig festival kan fort ha et tre-sifret antall ymse samarbeidspartnere som bør og må kontrakteres i forkant. Bookingavtaler, matleverandører, avfallshåndtering, dotømming, doleie, strikkevottleverandør, you name it.
4. Fantaseringer
Høsten er en magisk tid i festival-Norge. Det er nå man har de morsomme møtene hvor alle nye ideer fortsatt er gode og gjennomførbare. Vi bygger festivaldrømmeslott som vi selv river ned i løpet av våren. I mars, april og mai blir man nødt å være veldig konkret på hva som faktisk lar seg gjennomføre og ikke minst finansiere. Våren er en praktisk og drømmeknusende tid for en festivalarbeider.
5. Bransjehoring
Men klart det er FETT å jobbe med festival! Dem med god økonomi og lav moral kan bransjehore seg gjennom året med Vill Vill Vest, arrangørkonferansen til NKA (Norske Konsertarrangører), Sørveiv, Bylarm, Trondheim Calling og masse mere. Vi kan høre på band og drikke øl og kalle det jobb. Vi er heldige.
Det er ikke noe problem å få dagene til å gå med mer eller mindre morsomme festivaloppgaver. Men det aller beste ved å jobbe med en sommerfestival er dette: Å ta ut lange ferier på vinteren når alle andre må jobbe. Får du opp ekle demotiverende feriebilder i din newsfeed i januar? Jeg vedder på det er en festivalarbeider som har lagt det ut!
Innlegget er først publisert i Klassekampen