Pressemelding fra Valdres Sparebank v/ Arfinn-Helge Kvam.
Eika alliansen skal puljevis over på den nye plattformen og nå er turen kommet til Valdres Sparebank som migreres over til ny dataleverandør.
- Ved å bytte plattform får vi som Eika-bank en mer moderne løsning for våre kunder og medarbeidere. Ikke minst vil det være enklere med utvikling med hensyn til norsk regelverk, at man nå går fra en dansk til en norsk leverandør, forklarer banksjef Arnfinn Helge Kvam.
- Det er i tillegg til ressurser fra både Eika og systemleverandør brukt mye tid internt på forberedelser, og jeg må berømme innsatsen som er lagt ned hos oss for at dette skal bli en vellykket oppgradering av våre systemer.
Det er allerede mange Eika banker som har vært igjennom oppgraderingen av IT-systemene og dette har gått veldig bra for dem som nå er over på den nye plattformen, sier banksjef Kvam.
Stengt for fysiske kunder
Det er en stor operasjon banken nå skal gjennom, og kontorene vil derfor holdes fysisk stengt fra fredag 8. september til og med mandag 11. september.
Vi vil selvsagt være tilgjengelige for våre kunder disse to dagene, men da via telefon og e-post til banken. Vanlige bankkort og kredittkort vil fungere som normalt disse dagene.
VIPPS
- Når det gjelder Vipps fra kort virker dette som normalt gjennom helga, men kan fort ta inntil 5 dager. Vipps fra konto vil ikke fungerer i nevnte periode. Om man bruker å Vipse barna til helga er det greit å få gjort dette på forhånd, slik at man er sikker på at de mottar overføringen.
Videre er det viktig at man ikke legger regninger til forfall denne helga. De blir slettet.
Svindel
Svindlere vet å utnytte alle situasjoner, så her er det viktig å være oppmerksom. Som alltid når systemer skal oppgraderes, kan kriminelle dukke opp med falske oppringninger og eposter. Banken tar aldri kontakt med kundene for å be om verken passord eller personnummer. Vi tar heller ikke kontakt med kundene gjennom helga vi bytter system.
Et godt råd er å sjekke hvilken e-postadresse e-posten kommer fra, for eksempel ved å holde musepekeren over avsenderens navn. Da kan man se om det kommer fra en adresse som ikke har noe med Valdres Sparebank eller Eika å gjøre. Man må ikke la seg stresse om man blir truet med sperring eller lignende og IKKE trykke på lenker i en e-post der avsenderadressen ser tvilsom ut.
Hvis du er i tvil – kontakt banken. Det er mye bedre å ringe en gang for mye enn en for lite i slike situasjoner, sier banksjefen.
Nettbank og mobilbank stenges
Det er store datamengder som nå skal overføres og dette medfører at dagens systemer blir tatt ut av drift gjennom helga. Kundene vil merke det best på at nettbank og mobilbank ikke vil fungere før mandag morgen igjen.
Alle våre mobilbank-brukere har allerede byttet til den nye appen, men etter oppgradering blir også nettbanken helt ny. Den nye nettbankløsningen er ganske lik dagens mobilbank. I tillegg vil vi få en mye bedre og mer moderne nettbank for våre næringskunder.
Minibank stenges
Alle våre innskudds- og uttaksautomater vil være stengt fra torsdag 7. september til mandag 12. september. Du får med det ikke satt inn, eller tatt ut penger ved våre minibanker i denne perioden. Kunder som trenger kontanter må derfor komme innom minibanken og ta ut, eller sette inn penger før den tid. Etter migreringen holdes automatsonene åpne som normalt igjen.
Bankkort
Både ditt vanlige debetkort (bankkort) og kredittkort fungerer som normalt gjennom helga. Skulle det mot formodning ikke fungere med ditt bankkort, så er det bare å bruke kredittkortet, da dette ikke er en del av flyttingen nå.
Frister
Det er allerede sendt ut mye informasjon om konverteringen i forkant, men i en hektisk hverdag er det kanskje ikke alle som har fått lest e-postene de har fått. Det kan derfor være en fordel å gå inn på bankens hjemmeside www.valdressparebank.no for mer informasjon. Der finner både bedrifts- og privatkunder en god oversikt over endringene, hvilke frister de har på betaling i forkant av oppgraderingen, samt svar på det aller meste. Hvis man fortsatt lurer på noe så kan man ta kontakt med banken, sier Arnfinn Helge Kvam.
Tålmodighet
- Vi ber om at kundene er tålmodige med oss i en overgangsperiode sier banksjef Kvam. Etter nesten 18 år på dagens systemer skal alle opp og gå på nye løsninger. Eika har forberedt oss godt i prosessen gjennom mange ulike opplæringsmoduler, men som med alt annet nytt kan det ta lenger tid enn normalt før vi får hjulpet kundene om det er noe de står fast med.
Med en ny og mer moderne nettbank regner vi også med at flere kommer til å henvende seg til oss de første dagene etter migreringen. Så om det går noe lenger tid å få svar på telefon eller e-post fra oss i uke 37, så er dette årsaken, men vi har et godt team som står klare til å hjelpe kundene våre sier banksjef Kvam.